Duurzaamheid

Hoe Adidas van plan is een einde te maken aan de wereldwijde plastic crisis…

De vooruitgang van de mensheid is opgebouwd rond materialen die zelf duidelijk afgebakende historische periodes definiëren. De Bronstijd, de opvolger van de Steentijd, was een belangrijke fase in de evolutie van de Europese samenlevingen, zowel op sociaal als op technologisch vlak, waardoor de metallurgie tot bloei kon komen. Hetzelfde geldt voor de IJzertijd: door de verhoging van de landbouwopbrengsten stimuleerde de ijzeren controle de uitbreiding van de ontginning en de sedentarisatie van de bevolking. We leven momenteel in wat historici van de toekomst waarschijnlijk het Bakeliet Tijdperk zullen noemen. Dat wil zeggen plastic. Sinds het begin van de twintigste eeuw heeft plastic ongetwijfeld een aanzienlijke vooruitgang mogelijk gemaakt die veel verder gaat dan de objecten die ons dagelijks omringen: als we langer leven, dan is dat dankzij plastic dat een revolutie teweeg heeft gebracht op het gebied van de geneeskunde, waardoor de kosten zijn gedaald, besmettelijke ziekten zijn afgenomen en chirurgische ingrepen zijn verminderd. Plastic redt levens.

Omdat het voor eenmalig gebruik is, omdat het moeilijk afbreekbaar is, vervuilt ook plastic de planeet zoals geen enkel ander materiaal in de geschiedenis van de mensheid dat heeft gedaan. We worden dus geconfronteerd met een paradox: hoe kunnen we dit materiaal, dat de mensheid helpt om langer te leven en tegelijkertijd zijn omgeving afbreekt, beheren? Deze essentiële, vitale vraag is al enkele jaren de drijvende kracht achter de mode-industrie, die intensief gebruik maakt van dit goedkope, hoogrenderende synthetische materiaal.

Adidas plastic initiatief

Er zijn een aantal initiatieven gelanceerd, niet alleen door de merken maar ook door de dienstverlenende bedrijven: we denken in het bijzonder aan het bedrijf Betak dat in een dit jaar gepubliceerd manifest belooft zijn plasticverbruik voor eenmalig gebruik te verminderen tijdens de evenementen (modeshows, presentaties) die het voor zijn prestigieuze klanten organiseert. Wereldwijd reageert de mode-industrie op deze uitdaging door te beloven haar verbruik te verminderen. Dit antwoord maakt deel uit van een meer globale strijd voor duurzame ontwikkeling.

Het meest ambitieuze antwoord komt uiteindelijk van de sportuitrusting. Dat is niet verwonderlijk: gewend aan de technologische innovaties waarop hun prestige over het algemeen is gebaseerd, hebben de sportmerken de kunst van de industriële revolutie en meer in het algemeen de prestaties in de breedste zin van het woord onder de knie gekregen. Dit is met name het geval bij Adidas, dat sinds enkele jaren samenwerkingsverbanden en samenwerkingsverbanden met start-ups, innovatieve labels en geavanceerde organisaties opvoert ten gunste van de strijd tegen de plasticvervuiling.

Het merk heeft onlangs gebruik gemaakt van de knowhow van het Californische bedrijf Allbirds, dat onverwachte materialen ontwikkelt op basis van eucalyptusvezel, suikerriet of merinoswol, om de ecologische overgang naar koolstofneutraliteit te versnellen: een hoogwaardige en comfortabele sportschoen, het resultaat van deze recente samenwerking, zal binnenkort worden gelanceerd. Deze nieuwe ontwikkeling is echter slechts de kers op de taart van een diepere verbintenis, die vijf jaar geleden werd aangegaan met het Parley netwerk.

Samenwerking met andere grote bedrijven

Deze organisatie heeft allianties gesloten met belangrijke partners zoals adidas enerzijds, maar ook Anheuser Busch InBev (Corona) en American Express; de Wereldbank, SACEP (South Asian Cooperative Environmental Programme), Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, India, de Malediven, Nepal, Pakistan en Sri Lanka. Het heeft ook medewerkers uit de wereld van wetenschap, kunst, design, entertainment en ruimte- en oceaanverkenning. De organisatie richt zich vooral op het ontwikkelen van projecten om de vernietiging van de oceanen een halt toe te roepen en meer in het algemeen om een einde te maken aan de wereldwijde plastic crisis.

Het partnerschap werd voor het eerst voorgesteld aan de Verenigde Naties in 2015 in New York tijdens een evenement met de titel “Oceans. Klimaat. Het leven. “waarop Cyrill Gutsch, oprichter en CEO van Parley, zijn strategie uiteenzette om een einde te maken aan de plasticvervuiling van de zee. Deze strategie was gebaseerd op drie pijlers: de eerste twee pijlers zijn klassiek: het zoveel mogelijk vermijden van het gebruik van plastic en het terugwinnen van plastic afval uit het milieu. De derde pijler is meer uniek: het idee is om kunststoffen te heroverwegen door nieuwe materialen uit te vinden. Aadidas en Parley onthulden een schoen met een bovenstuk gemaakt van filamenten van plastic afval en illegale kieuwnetten die werden teruggewonnen en gerecycled – een primeur voor de industrie.

Bron: Fashion United, Adidas
Adbeelding: Photo by Angela Compagnone on Unsplash