Duurzaam: op maat gemaakte dameskleding in strijd tegen overtollige kledingafval
Duurzaamheid en maatinclusiviteit zijn twee grote spelers in de modebranche waar verandering in moet komen. Merken spelen steeds vaker in op één van de twee. Het ene merk komt met producten gemaakt van duurzame materialen, de andere speelt in op de maatvoering. Het tech bedrijf RedThread weet met hun opmaat gemaakte dameskleding in te spelen op beide gebieden.
Opmaat gemaakte kleding, het is vaak duur en onbetaalbaar voor de gewone consument. De merken maken daarom gebruik van een standaard maatvoering. RedThread is anders, voor slechts 78 dollar ontvang je al een op maat gemaakt T-shirt en voor 158 levert het bedrijf een perfect passende jurk. Op basis van een 3D beeldvorming en een enquête bepaalt RedThread de pasvorm van de klant en op basis hiervan wordt het bestelde kledingstuk geproduceerd. Na een week is het kledingstuk klaar, inclusief de perfecte pasvorm.
In strijd met overtollige kledingafval & hoge retouren
Volgens RedThread wordt er in de mode industrie altijd uitgegaan van standaard maten. De kleding wordt ontworpen op basis van een pasmodel en vanuit daar worden de verhouding omhoog en omlaag geschaald voor de gehele matenreeks. Er wordt hierdoor geen rekening gehouden met de eventuele rondingen van een vrouwenlichaam. De kleding verliest een juiste pasvorm en verdwijnt na aankoop op de vuilnishoop.
Wat het nog ingewikkelder maakt is het feit dat de meeste merken andere pasmodellen aanhouden. Zo zal een maat 40 van het ene merk een 36 zijn van een andere. Klanten bestellen daardoor regelmatig de verkeerde maat, wat zorgt voor een extreem aantal retouren. Ook dit heeft geen positieve invloed op het gebied van duurzaamheid.
Is de modebranche klaar voor maatkleding?
Of de modebranche klaar is voor een innovatieve verandering zoals van RedThread is nog maar de vraag. Een verandering als maatkleding doorvoeren in een relatief ouderwetse industrie is moeilijk. Het kost tijd en geld en veel bedrijven zijn nog niet bereid om hierin te investeren.
Volgens RedThread is de huidige manier van kledingproductie voor de bedrijven zelf efficiënter. Het duurzame merk ziet bedrijven pas investeren op het moment dat er behoefte is vanuit de consument. Zolang de klant de ouderwetse productiemethode accepteert, zullen bedrijven hun productiesysteem niet aanpassen.
Binnen andere industrieën, als meubel en shampoo, zijn op maat gemaakte artikelen wel al een grote trend. De consument koopt liever een duurzaam product om zo verspilling te beperken. RedThread verwacht dan ook dat deze trend er uiteindelijk toe zal leiden dat er een einde komt aan fast-fashion.
Bron: FashionUnited