Waar moet je op letten bij een trekkingfiets
Een trekkginfiets geeft je de vrijheid om op eigen kracht te reizen en afstanden af te leggen, met alles wat je nodig hebt. Een kledingwissel en een volledige set kampeerspullen. Het is een categorie fiets categorie die de laatste jaren aan het vervagen is.Omdat sportieve fietsen tegenwoordige ook de rol van de klassieke trekkingfietsen kunnen vervullen.
Het klassieke trekkingfiets recept
De klassieke trekkingfiets is een versterkte oude stijl racefiets, met een verbeterde stabiliteit voor het dragen van de ladingen. Deze fietsen zijn voorzien van cantilever remmen voor remkracht en gemak in onderhoud. Ook hebben ze vaak een grote versnellingsbereik met zeer lage ratio’s, en een langere wielbasis voor meer stabiliteit. De frame komt vaak ook met bevestigingspunten voor bagagedragers en spatborden. Door de meer rechtopstaande rijpositie krijgt de fiets ook een stabieler rijgedrag
Als je gewend bent aan pure racefiets, is een kenmerk die je meteen opvalt bij een trekkingsfiets het grote gat tussen achterwiel en zadelbuis. Dit heeft twee functies; Ze maken het mogelijk om fietstassen verder naar achteren te monteren voor de hiel vrijheid en tegelijkertijd het gewicht over het contactpunt van de band te leggen, zodat de achterkant onder gewicht minder wankelt.
Als het om framematerialen gaat, is staal nog steeds de go-to voor trekkingsfietsen. Fietstoeristen houden van de verende veerkracht en expeditie reizigers die op weg zijn naar minder bevolkte en geciviliseerde plekken, willen een fiets die makkelijk gerepareerd kan worden door een dorps monteur en zijn lasapparaat.
Eigenschappen van een goede trekkingfiets
Trekkingfietsen moeten veelzijdig zijn. Je vindt er extra’s zoals een derde set waterfles nokken onder de onderbuis; een pen voor een pomp over de volle lengte; vorknokken voor een bagagedrager; fittingen voor dynamobekabeling; en zelfs een houder voor reserve spaken.
Waar componenten voor racefietsen gekozen worden voor hun lage gewicht en aerodynamica, zijn kracht en betrouwbaarheid de belangrijkste criteria voor trekkingfietsen. De wielen hebben ten minste 32 spaken, vaak 36 of zelfs meer, en zijn gebouwd op brede, robuuste velgen. Je vindt ze vaak met 32mm-banden om de belasting aan te kunnen, en veel moderne tourfietsen kunnen nog bredere rubber gebruiken.
Andere onderdelen van trekkingfietsen worden vaak van mountainbikes geleend. Vesnellingsets met 27 en 30 versnellingen. Een 28/36 lage versnelling is niet ongewoon, en de nieuwste superbrede mountainbike tandwielcassettes bieden de mogelijkheid van nog lagere versnellingen.
Cantilever remmen zijn traditioneel, maar schijven komen steeds vaker voor, om dezelfde redenen die ze op de mountainbike te vinden zijn: meer remkracht en betrouwbaarheid in alle weersomstandigheden. Een extra voordeel van schijven voor lange-afstandsreizigers is dat ze de velgen niet slijten.
Waar kan je op letten bij het uitzoeken van een trekkingfiets
Omdat de rijpositie meer rechtop is dan die van een racefiets, hebben toerfietsen vaak bredere, meer ondersteunende zadels. Cycletouristen zweren bij Brooks lederen zadels voor hun duurzaamheid, comfort en de mogelijkheid om een zadeltas vast te houden voor extra bagagecapaciteit.
Over bagage gesproken, je hebt een rek nodig om fietstassen te dragen, en hoe steviger het is, hoe beter. De beste rekken zijn gemaakt van stalen buizen of aluminium voor lichtgewicht en stijfheid; goede achterste rekken hebben een soort driehoeksversteviging om te voorkomen dat ze van de ene naar de andere kant slingeren.
Fietstassen die op een laaggeplaatste voorrek worden gedragen, hebben veel minder invloed op het rijgedrag van de fiets dan tassen aan de bovenkant van het wiel. Als u licht wilt rijden, is het inpakken van fietstassen op een lage fietser een vaak over het hoofd geziene optie. In de jaren tachtig van de vorige eeuw reed avonturier Nick Sanders de wereld rond op een fiets met alleen maar fietstassen, zij het vrij grote fietstassen.