AutoDuurzaamheidTechnologie

Ford Mach-E: De elektrische crossover van Ford

De Ford Mustang Mach-E elektrische crossover is in 2019 onthuld. Het bedrijf leunt met deze auto zwaar op de Mustang naam en geschiedenis. Het is de eerste keer in de geschiedenis van Ford dat het Mustang naambordje verder is uitgebreid dan een traditionele tweedeurs auto. Het is de eerste “Mustang” die elektrisch is, en het is ook de eerste die met vierwielaandrijving wordt aangeboden.

De Mustang Mach-E binnen en buiten

Van de buitenkant is het misschien een beetje ver gezocht om het een Mustang te noemen zoals uit het verleden. Toch zijn er duidelijke Mustang invloeden op de carrosserie van de Mach-E. De uitpuilende spatborden, de driedubbele achterlichten en de felle koplampen passen in het plaatje. Maar de nepgrille heeft meer de vorm van Ford’s andere cross-overs, en een hatchback daklijn en de vier deuren breken de illusie dat het sportauto is.

Image: Ford.com

Het interieur daarentegen lijkt op Tesla’s te zijn gebaseerd. Het dashboard is overzichtelijk en laag, met de ventilatieopeningen verborgen in een strook aan de voorkant. Het midden wordt gedomineerd door een massief 15,5-inch touchscreen dat alle infotainment- en klimaatregeling aanpakt en een kleine draai knop op het oppervlak heeft die niet veel verschilt van wat we van Jaguar Land Rover kennen. De instrumenten krijgen hun eigen 10,2-inch scherm vlak voor het stuurwiel. Het interieur biedt ruimte voor vijf personen en ruimte achter de achterbank. Vouw de achterbank naar beneden voor meer ruimte. Er is een ruime voorkoffer, en hij heeft zelfs een afvoer, zodat hij als koelbox kan functioneren.

Techniek en motoren

Onder de crossover body bevindt zich een verrassend breed scala aan motor- en accucombinaties. De standaardcombinatie is voorzien van een 75,7 kWh accu en achterwielaandrijving van één enkele elektromotor met permanente magneet. Die combinatie biedt 255 pk en 306 pond koppel en een bereik van 230 mijl. De vierwielaandrijving voegt een tweede motor toe, waardoor het koppel wordt verhoogd tot 429 lb-ft en de actieradius wordt verkleind tot 330 km. Ford merkt op dat de tweemotorige vierwielaandrijfsystemen snel en drastisch kunnen aanpassen koppel output voor en achter voor zogenaamd betere wegligging, en waarschijnlijk betere tractie in slecht weer.

Er is een langeafstandsbatterijpakket van 98,8 kWh beschikbaar dat, net als de kleinere, gebruik maakt van een vloeistofkoeling. De grotere accu wordt ook geleverd met krachtigere motoren. De versie met achteraandrijving wordt geleverd met 282 pk en 306 lb-ft, en Ford zegt dat het geschatte bereik van de Amerikaanse EPA “ten minste” 480 km is. De variant met vierwielaandrijving heeft een officieel 332 pk en een koppel van 417 pond en een actieradius van 430 km.

Bij de bovenkant van de Mach-E familie zitten de Mustang Mach-E GT en GT Performance Edition. Beide leveren 459 pk en 612 pond koppel.

Bron: Ford, Autoblog