ModeTechnologie

Texworld panel, de toekomst van de mode

Mode is een hele oude industrie die zich zich constant aan het vernieuwen is. De panel van deskundigen Texworld zijn bijeengeroepen om de invloed van technologie en nieuwe ideeën te bespreken. De experts bespraken de invloed van technologie op de transformatie van ideeën en ontwerp.

De designer van de toekomst

Hoe ziet het vakgebied van het ontwerp eruit als de huidige 15-jarigen, de Snapchat & TikTok-generatie, het betreden van het vakgebied? Wyatt, een expert op de panel is van mening dat de technologie aan hun verwachtingen moet voldoen wat betreft het realiseren van hun creatieve visies, en dat deze technologie heel anders is dan wat er nu beschikbaar is. Hij richtte Cala op “om het opzetten van een infrastructuur voor modemerken net zo eenvoudig te maken als het opzetten van een Instagram-account”. Met deze dienst, die hij omschrijft als “de eerste modehuistechnologie ter wereld”, kan iedereen, vanuit de kelder van zijn ouders of een studentenwoning, een merk creëren dat is afgestemd op zijn of haar behoeften. of je nu een klassiek geschoolde ontwerper bent of nog nooit iets in je leven hebt ontworpen.

Wyatt’s visie op de toekomst is niet anders dan die van Tinder: “In principe schakel je heen en weer tussen ontwerpen, gedreven door machine learning om zo dicht mogelijk bij je visie te komen, verbonden met een netwerk van volledig geautomatiseerde lokale faciliteiten of productiecentra – zoals Amazon’s fulfillment centra -, je zet het ontwerp op Instagram, en wanneer mensen het gaan kopen, wordt het product in hun omgeving geproduceerd. Daar zijn we niet ver van verwijderd.”

Nieuwe gegevens over recycling

Natasha Franck, CEO van Eon heeft CircularID protocol gecreëerd om te voldoen aan de groeiende eisen van een circulaire economie. Traditioneel worden gegevens verzameld tot aan het verkooppunt van een product, waarna het product van de radar verdwijnt. Informatie over herkomst, prijs en samenstelling van het materiaal gaat allemaal verloren. ” Resale functioneert momenteel op een vrij ad hoc basis, zonder de digitale infrastructuur om het adequaat te ondersteunen”, zegt Franck, die met onder andere H&M, Target en PVH Corp. heeft gewerkt om de situatie te verhelpen en de levenscyclus van de producten te verlengen.

Mogelijkheden en grenzen van 3D-ontwerp

Ondanks de hype en de haast van de digitaliseringstechnologie zegt Nicolae: “Kun je vandaag de dag niet beter in 3D ontwerpen. Er is geen gereedschap dat daadwerkelijk een patroon in 3D kan maken. Je moet het 2D-patroon laten maken om de 3D-versie weer te geven en te zien hoe de stof valt en uitrekt. Nauwkeurigheid van de pasvorm is van het grootste belang, meer dan ooit als het gaat om het verminderen van materiaalverspilling en het vermijden van onnodige monsters, beide praktijken die verband houden met de excessen van de mode industrie van het verleden. Lectra levert 2D patroontechnologie voor Balenciaga en Louis Vuitton merken en voor toonaangevende denimfabrikanten zoals Seven For All Mankind, die zich richten op het idee om een product alleen te produceren als de klant het bestelt. Clo is momenteel een leidende kracht in de ontwikkeling van een bijzondere technologieën voor de weergave van stoffen in 3D.

Nieuwe technologie moet leunen op de oud vakmanschap

“Het vakmanschap en de knowhow achter de productie van een kledingstuk is de inherente kwaliteit van het kledingstuk en is de reden waarom het geen wegwerpproduct is. Dit heeft een impact op het geproduceerde afval. Snelle mode heeft deze kwaliteit niet. Het gebrek aan vaardigheden op het gebied van het maken van patronen in onze industrie, dat is uitgestorven als gevolg van uitbesteding in het buitenland. 

Ontwerpers willen ontwerpen in 3D, zegt Wyatt, “omdat het sexy is. Maar omdat de nieuwe generatie de school verlaat in de verwachting dat de technologie er zal zijn, is de realiteit heel anders. “Er is geen magische knop die je kunt indrukken om van een idee naar een patroon naar een eindproduct te gaan”, zegt Nicolae, die bang is voor het verdwijnen van de vaardigheden, kwaliteit en pasvorm die met zo’n realiteit gepaard gaan. “Ik weet niet zeker of we dat willen.”

Massaproductie en de toekomst

De mode-industrie is 180 graden veranderd. Waar de ontwerper ooit zijn visie van bovenaf aan de klant communiceerde en iedereen een stukje ervan verlangde, beschikken we nu over een schat aan gegevens die afkomstig zijn van de consument en die informeren over welke producten op dit moment in de mode zijn. Nicolae zegt: “Het traditionele model van een modebedrijf dat massaal honderdduizenden dollars produceert en investeert, zo niet miljoenen, om honderdduizenden stukken van hetzelfde product te produceren in de hoop dat de vraag er zal zijn – dat model is voorbij”.

Tegenwoordig heeft massaproductie alleen nog maar zin voor bepaalde productlijnen, en deskundigen zijn het erover eens dat de beste oplossing is om de toeleveringsketen te verminderen om schommelingen in de vraag te compenseren. Het Tesla-model, waarbij u uw eigen auto ontwerpt en deze volgens uw specificaties aankomt, is een voorbeeld. “On-demand is niet alleen voor kleine merken, starters of degenen die kleine partijen moeten produceren,” zegt Nicolae.

Merken die aarzelen om te investeren in automatiseringstechnologie omdat ze denken dat ze niet genoeg volume hebben, of die wachten op de ordervolumes om terug te keren uit China, zien het belangrijkste over het hoofd, vindt Nicolae. “Het volume komt niet terug. Het gaat niet om de concurrentie met China op de massamarkt. Het gaat om een snelle productie, een individueel, gepersonaliseerd product. Dit is de kans voor de lokale productie. Daar moet het gesprek gevoerd worden. 

Bron: Fashion United DE